
Sovint, a les aules, trobem que els alumnes dominen una matèria, però no tenen les habilitats (ja sigui lingüístiques o actitudinals) per posar en pràctica ens coneixements. Això, potser vol, dir que mitjançant l'avaluació tradicional estem potenciant el coneixement memorístic, però no el seu desenvolupament atitudinal.
L'avaluació tradicional és basa en:
- Exàmens escrits
- Proves orals
- Examen de resposta múltiple
- Examen resposta breu
- Proves tipus test de veritable o fals
- Proves per completar textos
Avaluació integradora es basa en:
- Observació per part del professorat
- Realització de projectes
- Experiments i demostracions
- Recerques i anàlisi
- Debats
- Aplicació pràctica del coneixement
- Autoavaluació
- Rúbriques d'avaluació
- Valoració de quadern, dossier
- Treball cooperatiu
- Examen oral
- Treball per esquemes, mapes mentals
Per tenir en compte les característiques i particularitats de cada alumne és idoni utilitzar els dos tipus d'avaluació, amb un predomini de la integrada.
A més a més les rúbriques d'avaluació són una bona eina que proporciona:
- informació del procés d'aprenentatge de cada alumne
- proporciona informació al propi alumne dels seus punts forts i els que ha d'enforitr
- el model d'aprenentatge es basa en temes de l'entorn proper de l'alumnat
- involucre els alumnes en el seguiment del seu propi procés d'aprenentatge